modeltrucks

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
contact

Modelbouw Bouwverslag

Bouwverslag Renault AE Magnum
Dit artikel heb ik in 1997 geschreven voor een RC hobby tijdschrift..

Chassis:
De chassisbalken zijn in een U-vorm gebogen en met tussen balken aan elkaar gelast. Dit is de basis van het model. Aan de voorkant is, van een evensterk ijzer als het chassis, een bumper gelast. Deze is nodig om bij een eventuele aanrijding voldoende weerstand te bieden. Als het model plotseling met een hoge snelheid tegen een muur zou rijden dan zou de hele voorkant ontzet zijn.
Bij testritten bleek de bumper zijn werk te doen. Een confrontatie met een muur leverde alleen een beschadigd zijpaneel op.

 

Aandrijving:
Als banden zijn de wielen van een steekwagen gebruikt. Deze luchtbanden zijn ongeveer 25cm hoog en kunnen goed bevestigt worden aan de zelf gedraaide assen. De binnenste band van het dubbelluchtstel moet worden voorzien van een verlengt ventiel zodat beide banden aan de buitenkant kunnen worden opgepompt.
De achterbrug van de truck komt uit een oude DAF44. De variomatictrommels zijn er afgeslepen zodat we onze assen kunnen bevestigen in de bak. Omdat er geen differentieel in zit word er maar aan een kant aangedreven. Als je op beide kanten aandrijft dan ontstaat er bij het sturen een grote wrijving tussen band en wegdek.
De aandrijfas gaat via een kruiskoppeling uit een stuurinrichting van een personenauto naar een vertragingsbak. Hier is gebruikgemaakt van een oude boorkop van een boormachine. Deze werden toen nog van ijzer gemaakt. De twee snelhedenschakelaar wordt gebruikt om het model in twee versnelling te kunnen laten rijden. Het voor- en achteruit schakelen gebeurt electrisch d.m.v. een ruitenwissermotor die mechanisch de achterbak in de voor- of achteruit zet.
Als motor is in eerste instantie een 200Watt 12volt motor van een fiets met hulpmotor gebruikt. Na enkele tests bleek dat deze niet voldeed. Nu zit er een 800Watt 24volt motor in. Omdat deze vertraagd wordt is de snelheid acceptabel en z’n trekkracht enorm. Op locatie’s waar genoeg ruimte is kan er in de tweede versnelling gereden worden. De sleepas gaat omhoog als de truck in z’n achteruit wordt gezet.


Stuur:
Door onze ervaring weten we dat een servo absoluut niet geschikt is voor het sturen van de voorwielen. Vooral als het model stilstaat is er veel kracht nodig om de voorwielen te verplaatsen. Wij hebben gekozen voor een 12volt motor uit een portier met een electrische raam. Deze motoren zijn plat. Door een vertraging toe te passen is deze motor sterk genoeg.


Vering:
Als vering zijn bladveren van een personenauto doormidden geslepen. Omdat van te voren het gewicht moeilijk te schatten is, zijn ze uiteindelijk nog verstevigd met spiraalveren. Ook de cabine is uitgerust met spiraalveren. Bij de echte Magnum zitten hier luchtbalgen, maar met de spiraalveren bereiken we uiterlijk het zelfde resultaat.


Carrosserie:
De hele carroserie is gemaakt van polyester. Van elk onderdeel is een contramal van hout gemaakt. Zo bestaat het ondergedeelte uit acht en de cabine uit negen panelen. Deze worden later aan elkaar gemaakt, geplamuurd en geschuurd. De cabine kan in zijn geheel worden verwijderd van het onderstel. De deuren zijn voorzien van scharnieren en deurcontacten voor de binnenverlichting en het alarm. In de deuren is echt glas gezet, terwijl de voorruit van plexiglas is vervaardigd. De ruit is pas bij de derde keer goed geworden. Het probleem was het buigen van de uiteinden. Dit moest op de juiste plaats en in de juiste vorm. Uiteindelijk is er van hout een mal gemaakt waar de ruit omheen gebogen werd.
De spiegels, beplakt met spiegelfolie, zijn uit kunststof gemaakt. Ze zijn dusdanig aan de truck bevestigd dat ze kunnen bewegen zonder dat ze afbreken als je ergens langs rijdt of als er kinderen aan zitten. De zonneklep is gemaakt om de Renault een stoer uiterlijk te geven. Naar het embleem van Renault voorop hebben we lang gezocht. Ze zijn er in alle maten, maar allemaal zijn ze licht gebogen. Uiteindelijk heeft de Renault importeur een exemplaar in Frankrijk kunnen bemachtigen dat voldeed aan de schaal 1:4.


Electronica:
Als zender is een tweede hands vierkanaals Robbe Starion gebruikt. Deze heeft een aantal voordelen:
·. De antenne staat rechtop.
·. De onderkant is met een beweging te verwijderen.
·. Er zijn veel occasions en dus niet duur.


De kanalen zijn als volgt gebruikt:
·. Kanaal1: Stuur
·. Kanaal2: Multikanaal voor div. functie’s
·. Kanaal3: Besturing van het hoofd van de chauffeur
·. Kanaal4: Gas


De indeling van het Multikanaal:
·. 1: Starten van het motorgeluid
·. 2: Voor- achteruit
·. 3: Zwaailicht
·. 4: Verlichting
·. 5: Grootlicht/Mistlicht
·. 6: Luchthoorn
·. 7: Eerste/tweede versnelling


Het multikanaal is zelf gemaakt. Een bouwbeschrijving stond in “HB modelbouw & techniek september 1983”
Dit was een kleine print en kon mooi in de zender worden gebouwd. Met behulp van een simpele oscilloscoop is het afstellen een klein werk.
De besturings electronica heb ik als eindexamen project op de MTS gemaakt. Deze regelaar stond in de “Electuur September 1987”.
De regelaar voor de aandrijfmotor komt van de firma Conrad. Het is een ‘vluchtregelaar’ die word gebruikt in electrozwevers. De eindtrappen zijn vervangen door zwaardere FET’s, omdat er enorme stromen gaan lopen bij het wegrijden van de vrachtwagen.


Het motorgeluid komt uit Duitsland. De firma AE Modelbouw kon als enigste een geluidsmodule met een echt
12-cylinder dieselgeluid leveren. Het geluid is namelijk opgenomen en in een eeprom gezet. Het toerental van
het geluid gaat omhoog als de snelheid toeneemt. Als luidsprekers zijn PC-speakers gebruikt omdat hier al een
klankkast omheen zit.
Op het dashboard zijn 33 vierkante LED’s verwerkt. Dit zijn de controlelampen voor de meeste funtie’s.
De knipperlichten gaan automatisch als er gestuurd wordt. Dit is gemaakt met kanaalschakelaars die parallel
over het stuurkanaal staan. Als de achteruit wordt ingeschakeld gaan alle knipperlichten branden en klinkt er
een waarschuwingssignaal. Verder zijn er nog de stoplichten die branden als er geremt wordt.


Ontstoren van de motoren was wel degelijk nodig. Omdat er grote piekstromen ontstaan, wil de ontvanger deze signalen wel eens zien als signaal wat van de zender afkomt. Een artikel in “HB modelbouw & techniek oktober 1984” heeft hierbij geholpen. Niet alle storingen waren hiermee opgelost. Het verleggen van de bekabeling in de truck was nodig om het model storingsvrij te krijgen.


De truck is ook voorzien van een contactslot. Aleen met een sleutel is de truck te starten. Na het omdraaien van de sleutel klinkt het startende geluid van een dieselmotor. Ook is er een noodstop schakelaar onder het zwaailicht gemaakt. Als deze ingedrukt wordt dan gaat alles uit. Dit is nodig mocht het model er plotseling van doorgaan.
De verlichting is uitgevoerd als orgineel. Het binnenwerk van de koplampen komt uit een simpele zaklantaarn.
Hier zit een reflector in die er voor zorgt dat er een mooie lichtbundel ontstaat.


Remmen:
Als remmen zijn trommelremmen van een fiets gebruikt. Deze zijn in de wielen verwerkt en worden via de remkabel aangetrokken door ruitenwissermotoren. Deze worden aangestuurd door een kanaalschakelaar die parallel over het gaskanaal staat. Ook de oplegger is voorzien van trommelremmen.


Oplegger:
Als oplegger hebben we gekozen voor een zeilwagen met vaste voor- en achterkant. De achterdeuren kunnen met de hand geopend worden. Het zeil, dak en voor- en achterkant kunnen in vijf minuten verwijderd worden zodat een platte oplegger ontstaat. Hier zetten we wel eens de T-Ford Schaal 1:4 op.
De schotel op de truck is gemaakt van multilayerplaat met een slot van een kofferdeksel van een auto. Hierdoor kun je de oplegger aan- en afkoppelen. De meesturende achteras is gekoppeld aan de schotel. Als de oplegger ten opzichte van de truck draait dan wordt door middel van een stangenstelsen de achterste wielen bestuurd.




Spuiten:
Het spuiten van de truck hebben we zelf gedaan. Grondig schuren en plamuren gingen vooraf aan het aanbrengen van de grondlak. Na ook de grondverf licht te hebben geschuurd kon met het afplakken worden begonnen.
Hier gaat veel tijd in zitten. Na de kleurlak wordt alles nog een keer met blanke lak overgespoten, zodat een
beschermende laag ontstaat. De letters op het zeil zijn ook gespoten. Eerst zijn ze uitgeprint met een PC,
vervolgens vergroot met een copieermachine en uitgesneden uit een spuitsjabloon. Dit is een soort stickervel dat
dan op het zeil wordt geplakt. Na het spuiten wordt voorzichtig de sticker verwijderd.


Chauffeur:
In de stoel van de chauffeur is een servo gemaakt die met een vertraging een as in beweging zet.
Deze as loopt door de romp naar boven en komt uit in het hoofd. De servo is op een vrij kanaal aangesloten zodat het hoofd met de zender te besturen is. Bij het achteruitrijden kan hij dus ook echt in de spiegels kijken.



Technische Specificatie’s



Naam: Renault Magnum AE 520
Schaal: 1:4
Lengte: 3.80 m
Breedte: 0.65 m
Hoogte: 0.95 m
Gewicht: 380 kg incl. 2 accu’s
Motor: 24Volt 800Watt Bosch
Snelheid: Max. 20Km/u
Banden: Luchtbanden 260 x 85 mm
Bouwtijd: 1991-1995 (uren niet geteld)


Home
 


Advertenties